Facebook: Στα 50 δισ. η ζημιά για τον Ζούκερμπεργκ από το κρασάρισμα

Έπειτα από σχεδόν έξι και πλέον ώρες διακοπής της λειτουργίας τους, οι εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης Facebook, InstagramWhatsApp και Messenger αποκαταστάθηκαν.


Πρόκειται για συμβάν χωρίς προηγούμενο για τον γιγαντιαίο όμιλο του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, που ήδη αντιμετωπίζει κατακραυγή έπειτα από αποκαλύψεις για τις πρακτικές του.

Κατά τον εξειδικευμένο ιστότοπο Downdetector, που παρακολουθεί συστηματικά τα τεχνικά προβλήματα στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και περιέγραψε το χθεσινό μπλακάουτ ως «το μεγαλύτερο που έχει παρατηρηθεί ποτέ», η ομαλή λειτουργία των ιστότοπων αυτών είχε σχεδόν αποκατασταθεί περί τη 01:00 (ώρα Ελλάδας).


Οικονομικό κραχ για τον Ζούκερμπεργκ

Το κρασάρισμα, ωστόσο, έχει πολλαπλές προεκτάσεις, καθώς μέσα σε λίγες μόλις ώρες εξελίχθηκε σε οικονομικό κραχ για την εταιρεία του Ζούκερμπεργκ, οι μετοχές της οποίας παρουσίασαν κατακόρυφη πτώση. Οι απώλειές τους υπολογίζονται σε περισσότερα από 7 δισ. δολάρια, ενώ οι απώλειες της εταιρείας μέχρι στιγμής αγγίζουν τα 50 δισ.

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά αμέσως μετά το συμβάν στη Wall Street, η τιμή της μετοχής του Facebook κατέγραψε πτώση 5%, ενώ σύμφωνα με το NetBlocks – υπηρεσία που παρακολουθεί τα κρασαρίσματα στο διαδίκτυο και τον οικονομικό αντίκτυπο – η διακοπή του Facebook έχει προκαλέσει στην παγκόσμια οικονομία ζημιά 160 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ο όμιλος καταγράφει τα δεύτερα μεγαλύτερα διαφημιστικά έσοδα σε όλο το διαδίκτυο παγκοσμίως και έχανε πάνω από μισό εκατομμύριο δολάρια κάθε ώρα διακοπής της λειτουργίας των πλατφορμών του, σύμφωνα με υπολογισμούς της εταιρείας μετρήσεων Standard Media Index.


Πού αποδίδουν το κρασάρισμα οι τεχνικοί

Από την πλευρά τους, οι μηχανικοί λογισμικού της εταιρείας Facebook σε ανακοίνωσή τους αργά το βράδυ της Δευτέρας απέδωσαν τη διακοπή της λειτουργίας των εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Instagram, WhatsApp και Messenger για περίπου έξι ως επτά ώρες σε «προβληματικές αλλαγές ρυθμίσεων» σε δρομολογητές και εξυπηρετητές τους, που έθεσαν εκτός λειτουργίας τα κέντρα δεδομένων τους.

«Άνθρωποι και επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο εξαρτώνται από εμάς για να παραμένουν συνδεδεμένοι», σημείωσε ο όμιλος σε ανάρτησή του (https://engineering.fb.com/2021/10/04/networking-traffic/outage), χωρίς να διευκρινίσει από ποιον έγιναν οι αλλαγές ρυθμίσεων, ούτε εάν επρόκειτο για προγραμματισμένη αναβάθμιση.

«Ζητούμε συγγνώμη από όσους επλήγησαν», πρόσθεσαν οι τεχνικοί της εταιρείας, τις πλατφόρμες της οποίας χρησιμοποιούν 3,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.

Νωρίτερα, υπάλληλοι της εταιρείας του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, που δεν θέλησαν να κατονομαστούν, εκμυστηρεύτηκαν στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters πως το μπλακάουτ προκλήθηκε από εσωτερικό λάθος στη διαχείριση της διαδικτυακής κίνησης προς τα συστήματά της.

Το πρόβλημα περιέπλεξε το γεγονός πως η αλλαγή ρυθμίσεων σε δρομολογητές και εξυπηρετητές της εταιρείας σήμαινε πως δεν ήταν διαθέσιμα ούτε τα εργαλεία λογισμικού των ίδιων των τεχνικών για να διαγνώσουν και να διορθώσουν το πρόβλημα, κατά τις ίδιες πηγές.

Το σενάριο της κακόβουλης ενέργειας στο οποίο είχαν αναφερθεί ειδικοί στην κυβερνοασφάλεια αποκλείστηκε από τους τεχνικούς της εταιρείας.