Hobby – Mοντελισμός: Τι θα χρειαστώ για να ξεκινήσω στα Τ/Κ Αεροπλάνα;

Ο μοντελισμός απευθύνεται, σε όλες τις ηλικίες, είτε είναι αρχάριοι είτε προχωρημένοι. «Απαραίτητη προϋπόθεση» είναι να διαθέτουν αρκετά αποθέματα υπομονής και… καλλιτεχνικές ανησυχίες!

Ο μοντελισμός εξασκεί το μυαλό και καλλιεργεί τη δημιουργική σκέψη, κατευθύνοντας τον μοντελιστή στην τήρηση μιας λογικής σειράς κατά τη συναρμολόγηση. Επιπλέον, προσφέρει ανεκτίμητες ιστορικές γνώσεις μέσω της συλλογής στοιχείων και κομματιών από διάφορες εποχές.

Ωστόσο, απαιτείται μια στοιχειώδης επιδεξιότητα στη συναρμολόγηση, το κόλλημα και το βάψιμο. Λόγω έλλειψης ελεύθερου χρόνου, το ενδιαφέρον στράφηκε πλέον στον τηλεκατευθυνόμενο μοντελισμό. Οι αγώνες που διεξάγονται προσφέρουν πολλές συγκινήσεις στο φιλοθέαμον κοινό.

Για όλα τα συναρμολογούμενα μοντέλα κυκλοφορούν στο εμπόριο τα κουτιά συναρμολόγησης, γνωστά και ως «κιτ». Αυτά περιέχουν όλα τα αναγκαία κομμάτια για την κατασκευή των μοντέλων, αυτοκόλλητα, χρώματα και, φυσικά, φυλλάδια με λεπτομερείς οδηγίες για τη διευκόλυνση των χρηστών.

Καλώς ήλθατε στον κόσμο των Τ/Κ Αεροπλάνων

Το hobby αυτό είναι το πλέον ευχάριστο μια και συνδυάζει πολλά ενδιαφέροντα. Ποιο άλλο hobby περιλαμβάνει αεροδυναμική, ξυλουργική χειροτεχνία, συνθετικά υλικά, ηλεκτρονικά, μηχανική, μικροκινητήρες, σχεδίαση, δεξιοτεχνία, καθαρό αέρα στην ύπαιθρο, και συλλογική προσπάθεια ταυτόχρονα;

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να συνειδητοποιήσετε είναι ότι το Τ/Κ αεροπλάνο δεν είναι παιγνίδι. Το αεροπλανάκι είναι ένα πραγματικό αεροπλάνο το οποίο πετάει και λειτουργεί με τις ίδιες αρχές του πλήρους κλίμακας αεροπλάνου. Η μόνη τους διαφορά είναι το μέγεθος και το βάρος τους. Η ταχύτητα των μοντέλων κυμαίνεται μεταξύ των 20 και 150 MPH ενώ για ένα μέσο εκπαιδευτικό είναι μεταξύ 40 και 60 MPH! Τα μοντέλα δεν είναι αργά σκάφη, και ούτε μπορείτε να τα πετάξετε μέσα στην αυλή σας. Απαιτούν χώρο! Και όπως τα πραγματικά, απαιτούν αρκετή εμπειρία για τον πλήρη έλεγχό τους. Δεν είναι απλώς το πάτημα ενός κουμπιού για ν’ απογειωθεί και να προσγειωθεί.

Πολλοί μετά την πρώτη τους εξοικείωση με το αντικείμενο, αναγνωρίζουν ότι είναι λίγο περισσότερο σύνθετο απ’ ό,τι νόμισαν στην αρχή. Είναι κάτι περισσότερο απ’ ό,τι τα παιδιά παίζουν με τα παιγνίδια τους! Η πρόκληση του να αποκτήσεις δεξιότητα και εμπειρία κάνουν το hobby πιο ευχάριστο και απολαυστικό. Συμπερασματικά δεν είναι ένα hobby που εύκολα κανείς το βαριέται!

Κατωτέρω περιγράφονται τα απαιτούμενα για να αρχίσετε τη δραστηριότητά σας με τα Τηλεκατευθυνόμενα μοντέλα αεροπλάνων.

Το Αεροπλάνο

Θα πρέπει να επιλέξετε ένα μοντέλο το οποίο έχει σχεδιασθεί ειδικά για την εκπαίδευση νέων χειριστών. Τυπικά το σκάφος θα είναι “Υψηλοπτέρυγο”, γερής κατασκευής, με πολύ καλά σχέδια και οδηγίες, και εύκολο στην πτήση.

Ισως η απόφαση για την κατασκευή του πρώτου σας αεροπλάνου είναι αν θα κατασκευάσετε ένα πλήρες kit από την αρχή ή θα συναρμολογήσετε ένα σχεδόν έτοιμο αεροπλάνο (Almost-Ready-to-Fly ή ARF). Το ARF μοντέλο έχει τη βασική κατασκευή έτοιμη και ίσως ακόμη επικαλυμμένη. Συνήθως η μόνη συναρμολόγηση που απαιτείται είναι η συνένωση των πτερύγων, η προσαρμογή του ουραίου πτερώματος, η εγκατάσταση του συστήματος τηλεκατεύθυνσης, του κινητήρα, του συστήματος προσγείωσης (Π/Γ) και συνένωση των επιφανειών ελέγχου.

Η κατασκευή ενός πλήρους kit είναι πιο σύνθετη και φυσικά απαιτεί περισσότερο χρόνο, αλλά συγχρόνως αφήνει τη γλύκα της ικανοποίησης. Επίσης, όταν κατασκευάζετε το μοντέλο σας από ένα κουτί με ξύλινα και πλαστικά εξαρτήματα, εξοικειώνεστε περισσότερο με την κατασκευή του αεροπλάνου και αν κάποια μέρα έλθει η στιγμή της κάποιας επισκευής, θα είναι για σας εύκολο να την επιχειρήσετε αφού θα γνωρίζετε την όλη δομή του σκάφους.

Ένας άλλος παράγων που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για το πρώτο αεροπλάνο είναι πόσες λειτουργίες ελέγχου ή κανάλια επιθυμείτε να έχετε. Τα εκπαιδευτικά αεροπλάνα χρησιμοποιούν τρία ή τέσσερα κανάλια. Τα περισσότερα χρησιμοποιούν τέσσερις λειτουργίες (κανάλια), οι οποίες είναι το Ουραίο Κατακόρυφο (Rudder), το Πηδάλιο ύψους-Βάθους (Elevator), της Μανέτας (Throttle), και των Πηδαλίων Κλίσεως (Ailerons). Τα εκπαιδευτικά, συνήθως, μπορούν να πετάξουν χωρίς τη χρήση Πηδαλίων Κλίσεως. Μία μεγαλύτερη Δίεδρος γωνία των πτερύγων τα καθιστούν πιο ευσταθή στην πτήση και μπορούν να εκτελούν ομαλές στροφές χρησιμοποιώντας μόνο το Κατακόρυφο Ουραίο πηδάλιο (Rudder). Συνήθως ένα τρικάναλο μοντέλο πετάει πιο αργά αλλά πιο εύκολα από ένα με τέσσερα κανάλια και επίπεδες πτέρυγες. Εντούτοις τα τετρακάναλα αντιμετωπίζουν λίγο καλύτερα τα προβλήματα ανέμου. Το θέμα αυτό πρέπει να το συζητήσετε με ένα έμπειρο μοντελιστή ο οποίος θα σας μάθει επίσης να πετάτε. Αν προτίθεστε να μάθετε μόνος, πράγμα που σε καμία περίπτωση δεν σας το συνιστούμε, θα έχετε καλύτερη τύχη με ένα τρικάναλο αντί τετρακάναλου μοντέλου.

Υπάρχουν επίσης μερικά επιπλέον υλικά τα οποία απαιτούνται για την συναρμολόγηση ενός kit. Τα περισσότερα kits περιέχουν μόνο την άτρακτο του αεροπλάνου και δεν περιέχουν άλλα, όπως τηλεκατεύθυνση, κινητήρα, τροχούς, υλικά επικάλυψης καθώς και υλικά που έχουν σχέση με τον κινητήρα, όπως δεξαμενή καυσίμου, σωληνώσεις καυσίμου, έλικα κλπ.. Τα ARF μοντέλα συνήθως περιέχουν τα περισσότερα από τα παραπάνω εκτός από την τηλεκατεύθυνση, τον κινητήρα και την έλικα. Τα υλικά αυτά συνήθως περιγράφονται στο εξωτερικό της συσκευασίας των kits. Στο τέλος της σελίδας περιγράφονται τα περισσότερα απ’ αυτά.

Τηλεκατεύθυνση

Μαζί με το αεροπλάνο χρειάζεστε και μία τηλεκατεύθυνση για να το ελέγχετε. Τα περισσότερα συστήματα είναι τετρακάναλα και περιλαμβάνουν όλα όσα είναι απαραίτητα συμπεριλαμβανομένου και του φορτιστή των μπαταριών.

Για την πρώτη σας τηλεκατεύθυνση ίσως θα πρέπει να αναζητήσετε μοντέλο τύπου “buddy box”. Το μοντέλο αυτό συνδέεται μέσω καλωδίου με την αντίστοιχη τηλεκατεύθυνση εκπαιδευτού, ο οποίος σε περίπτωση ανάγκης μέσω διακόπτου απομονώνει την τηλεκατεύθυνση του εκπαιδευόμενου και έτσι με τον τρόπο αυτό αποφεύγονται δυσάρεστες εκπλήξεις. Φυσικά η αναζήτηση ενός τέτοιου μοντέλου τηλεκατεύθυνσης θα πρέπει να γίνει με την συνεργασία του υποψήφιου εκπαιδευτού σας.

Ο Κινητήρας

Για να πετάξετε το πρώτο αεροπλάνο σας, με την εξαίρεση των ανεμοπτέρων, χρειάζεστε ένα κινητήρα. Ο πλέον κοινός τύπος κινητήρα για τα μοντέλα είναι ο “Αυταναφλεγόμενου Καυσίμου” (glow engine). Χρησιμοποιούνται επίσης ηλεκτρικοί κινητήρες και του κοινού καυσίμου ( με μπουζί και σύστημα έναυσης) αλλά αυτοί δεν χρησιμοποιούνται στα εκπαιδευτικά μοντέλα.

Εργαλεία και Κόλλες

Ανεξάρτητα από το είδος του kit που θα συναρμολογείτε ( αναλυτικό-πλήρες ή ARF) χρειάζεστε απαραίτητα μερικά αναγκαία εργαλεία και κόλλες. Τα πιο κοινά εργαλεία είναι ένα μαχαιράκι μοντελιστή, πινέζες, μικρόκαρφα, ένα ξυραφάκι χαρτοκοπτικής, μία σέγα, μικροκατσάβιδα, πένσες κλπ.. Επίσης απαραίτητα κρίνονται ένα ηλεκτρικό σίδερο για την συγκόλληση της επικάλυψης και διάφορα τρυπανάκια μικρής διαμέτρου.

Υπάρχει μία μεγάλη ποικιλία από κόλλες που χρησιμοποιούνται σήμερα στον μοντελισμό. Οι πλέον κοινές είναι οι Κυανοακριλικές (αποκαλούμενες στην αγορά “Στιγμιαίες”). Αυτής της μορφής υπάρχουν σήμερα ειδικές για ξύλα με διαφορετικό πάχος και ταχύτητας συγκόλλησης.

Η λεπτή κυανοακριλική είναι η ταχύτερη (απαιτεί 3 έως 5 δευτερόλεπτα) και είναι η πλέον κατάλληλη για το ξύλο μπάλσα όπου οι επιφάνειες πρέπει να εφαρμόζουν πλήρως. Τα τεμάχια πρέπει να εφαρμόζονται πρώτα και μετά να τους αποθέτουμε μία σταγόνα κόλλα. Η κόλλα θα εισρεύσει στην ένωση και θα σχηματίσει ένα συμπαγές σύνολο.

Η πιο παχύρευστη (ή Για γέμισμα κενών) κυανοακριλική είναι κατάλληλη γενικώς για μπάλσα , λοιπά μαλακά ξύλα ή κόντρα-πλακέ. Αυτά επαλείφονται με την κόλλα και οι δύο επιφάνειες, εφαρμόζονται μεταξύ τους και συσφίγκονται. Ο χρόνος συγκόλλησης είναι της τάξεως των 5-10 δευτερολέπτων.

Η πλέον παχύρευστη, η οποία ονομάζεται και “Slow-Setting” μπορεί να χρησιμοποιηθεί όπως και ο κυανοακριλικός στόκος μια και απαιτεί περισσότερο χρόνο πήξεως. Ο χρόνος αυτός είναι της τάξεως των 30 δευτερολέπτων.

Ολες οι κυανοκριλικές κόλες μπορούν ακόμη να συντομεύσουν το χρόνο πήξεως με τη χρήση “Επιταχυντών” (Accelerators ή Kickers) οι οποίοι ψεκάζονται επάνω στην ένωση πάνω στην κόλλα.

Αλλη μία δημοφιλής οικογένεια απο κόλες είναι οι “Εποξικές”. Αυτές είναι διμερείς οι οποίες αναμειγνύονται προ της εργασίας και επαλείφονται τα προς συγκόλληση μέρη. Οι εποξικές είναι πολύ χρήσιμες όταν θέλουμε να συγκολλήσουμε σπογκώδη υλικά γιατί δεν επιδρούν χημικά σε αυτά (δεν τα αλλοιώνουν). Οι κόλλες αυτές είναι πολύ ισχυρές και πολλές συνιστώνται για τη συγκόλληση ειδικών μερών στις κατασκευές.

Εξοπλισμός Πεδίου

Χρειάζονται επίσης μερικά άλλα βασικά εξαρτήματα λίαν απαραίτητα για την υποστήριξη του αεροπλάνου σας όταν έλθει η ώρα για να το πετάξετε. Πρώτο και κύριο θα χρειασθείτε καύσιμο και το μέσο μετάγγισης από το δοχείο στη δεξαμενή του αεροπλάνου. Το μέσο αυτό μπορεί να είναι από το πλέον απλό όπως μία σύριγγα, μία χειροκίνητη αντλία και φθάνουμε στην πιο εξελιγμένη ηλεκτρική αντλία (μπαταρίας).

Δεύτερο είναι η ύπαρξη ρεύματος για το μπουζί του κινητήρα κατά την εκκίνηση. Ο αυτοαναφλεγόμενου μείγματος κινητήρας χρειάζεται ρεύμα στο μπουζί του για να ξεκινήσει. Το ρεύμα αυτό εξασφαλίζεται από μία μπαταρία 1,2 έως 1,5 Volt ή από ένα ρυθμιζόμενο τροφοδοτικό, το οποίο συνήθως ευρίσκεται επάνω στο κιβώτιο παρελκομένων του αεροπλάνου που πάντοτε το συνοδεύει.

Αλλα εργαλεία πεδίου είναι ένα μπουζόκλειδο, ένα “chicken-stick”, για την εκκίνηση του κινητήρα κτλ.. Οι μπασμένοι στο hobby όταν πάνε να το γλεντήσουν με τα μοντελάκια τους έχουν μαζί τους ένα κιβώτιο παρελκομένων (flight-box) το οποίο περιλαμβάνει: ένα πίνακα ελέγχου και κατανομής ρεύματος, μία μπαταρία 12 volts για την τροφοδοσία του πίνακα ελέγχου, ένα τροφοδοτικό για τη φόρτιση της μπαταρίας, ένα καλώδιο με clip για την τροφοδοσία του μπουζί του αεροπλάνου με ρεύμα, μία ηλεκτρική αντλία καυσίμου που τροφοδοτείται από τον πίνακα ελέγχου, σωληνάκια τροφοδοσίας καυσίμου, ένα εκκινητήρα (μίζα) 12 volt, ένα πολλαπλό κλειδί γενικής χρήσεως, διάφορα άλλα εργαλεία, εφεδρικά μπουζί και προπέλες.

Ο αρχικός εξοπλισμός σας βέβαια εξαρτάται από το πόσα θέλετε να ξοδέψετε.

Οροι με τους οποίους πρέπει να εξοικειωθείτε.

Παρακάτω εξηγούνται μερικοί όροι τους οποίους χρησιμοποιούν οι μοντελιστές και τους οποίους πιθανόν να μη γνωρίζετε:

Ατρακτος

Ατρακτος είναι το κύριο μέρος του αεροπλάνου εντός του οποίου μεταφέρονται οι επιβάτες, το φορτίο ή στην περίπτωσή μας το σύστημα τηλεκατεύθυνσης.

Πτέρυγα

Πτέρυγα του αεροπλάνου είναι η μεγάλη οριζόντια επιφάνεια η οποία παράγει την άντωση και η οποία ανυψώνει το αεροπλάνο με αποτέλεσμα να πετάει. Η πτέρυγα μπορεί να είναι συνδεδεμένη με το άνω μέρος της ατράκτου και τότε το αεροπλάνο λέγεται “Υψηλοπτέρυγο”. Ο τύπος αυτός του αεροπλάνου είναι ο πλέον κατάλληλος για εκπαιδευτικό επειδή είναι πιο σταθερός στην πτήση χάρη στο φαινόμενο του εκκρεμούς που εμφανίζουν. Οταν η πτέρυγες είναι συνδεδεμένες με το κάτω μέρος της ατράκτου, τότε το αεροπλάνο λέγεται “Χαμηλοπτέρυγο” και είναι πλέον κατάλληλο για ελιγμούς γιατί έχει πιο ουδέτερη ευστάθεια.

Ακροπτέρυγο (Tip)

Το ακραίο σημείο της πτέρυγας.

Εκπέτασμα (Span)

Eκπέτασμα είναι το μήκος των πτερύγων μετρώντας από το ένα ακροπτερύγιο στο άλλο.

Χορδή Πτέρυγας (Chord)

Η απόσταση του “χείλους προσβολής” από το “χείλος εκφυγής”.

Επιφάνεια Πτέρυγας

Είναι η συνολική επιφάνεια της πτέρυγας η οποία σε γενικές γραμμές είναι το επταπλάσιο της χορδής, αν και ο υπολογισμός είναι πλέον πολύπλοκος.

Αεροτομή (Airfoil)

Είναι το σχήμα της κάθετης τομής της πτέρυγας. Το εμπρόσθιο κυκλικό τμήμα της αεροτομής λέγεται “Χείλος Προσβολής”. Το οπίσθιο άκρο της αεροτομής λέγεται “Χείλος Εκφυγής” και συνήθως καταλήγει σε σημείο. Η απόσταση αυτών των δύο σημείων είναι η “Χορδή”. Το επάνω μέρος της πτέρυγας είναι συνήθως καμπύλο, ενώ το κάτω μπορεί να είναι καμπύλο, κοίλο ή επίπεδο.

Κάτω Επίπεδη

Η πτέρυγα αυτή έχει την κάτω επιφάνεια επίπεδη, δηλαδή η γραμμή που ενώνει το χείλος προσβολής με το χείλος εκφυγής είναι ευθεία. Ο τύπος αυτός της αεροτομής παράγει μεγάλη άντωση και συναντάται κυρίως στα εκπαιδευτικά αεροπλάνα.

Συμμετρική

Συμμετρική είναι η αεροτομή όπου η επάνω και κάτω επιφάνεια έχουν τον αυτό βαθμό καμπυλότητας. Η χορδή της πτέρυγας χωρίζει το επάνω και κάτω μέρος της αεροτομής σε δύο ίσα μέρη. Η αεροτομή αυτή είναι ιδανική για ακροβατικούς ελιγμούς όπου η άντωση εξασφαλίζεται με την αλλαγή της γωνίας προσβολής.

Ημισυμμετρική

Είναι η αεροτομή που έχει την κάτω επιφάνεια καμπύλη αλλά όχι στον ίδιο βαθμό με τη Συμμετρική. Είναι ένας συγκερασμός μεταξύ της κάτω επιπέδου και της συμμετρικής. Αυτή η μορφή της αεροτομής είναι πολύ δημοφιλής στα σπορ αεροπλάνα.

Δίεδρος

Δίεδρος γωνία είναι η γωνία που σχηματίζεται μεταξύ της πτέρυγας και του ορίζοντα. Συνήθως όσο μεγαλύτερη είναι η δίεδρος γωνία τόσο πιο σταθερό είναι στην πτήση το αεροπλάνο (μέχρις ενός σημείου).

Επιφάνειες Ελέγχου

Οι κινητές επιφάνειες, προσαρμοσμένες επάνω στο αεροπλάνο, οι οποίες ελέγχουν την κατεύθυνσή του.

Κλίση Κεφαλής (Pitch)

Είναι η γωνία που σχηματίζεται μεταξύ του διαμήκους άξονα του αεροπλάνου και του ορίζοντα.

Περιστροφή (Roll)

Η περιστροφή του αεροπλάνου γύρω απο το διαμήκη άξονα.

Παρέκκλιση (Yaw)

Η περιστροφή γύρω από τον κατακόρυφο άξονα (Δεξιά-Αριστερά).

Οριζόντιο Ουραίο (Stabilizer)

Είναι το οριζόντιο σταθερό πτέρωμα προσαρμοσμένο στην ουρά του αεροπλάνου.

Πηδάλιο Υψους-Βάθους (Elevator)

Είναι η κινητή οριζόντια επιφάνεια που είναι προσαρμοσμένη στο οριζόντιο ουραίο πτέρωμα του αεροπλάνου. Ελέγχει την στάση της κεφαλής του αεροπλάνου(pitch).

Ουραίο Κατακόρυφο Σταθερό (Fin)

Είναι η κατακόρυφη σταθερή επιφάνεια στην ουρά του αεροπλάνουt. Εξασφαλίζει σταθερότητα κατά την παρέκκλιση.

Πηδάλιο Κατεύθυνσης (Rudder)

Είναι η κινητή επιφάνεια που είναι προσαρμοσμένη στο ουραίο κατακόρυφο σταθερό. Ελέγχει την παρέκκλιση (δεξιά-αριστερά).

Πηδάλια Κλίσεως (Aileron)

Είναι οι κινητές επιφάνειες προσαρμοσμένες στο χείλος εκφυγής των πτερύγων και εξασφαλίζουν τον έλεγχο περιστροφής γύρω από τον διαμήκη άξονα του αεροπλάνου (Roll).

Πτερύγια Καμπυλότητας (Flap)

Επιφάνειες ελέγχου, σε μερικά αεροπλάνα, στο προς το μέρος της ατράκτου χείλος εκφυγής των πτερύγων. Τα Flaps συνήθως κατεβαίνουν όταν είναι απαραίτητη η αύξηση της άντωσης του αεροπλάνου (προσγείωση-απογείωση).

Κέντρο Βάρους

Είναι το σημείο όπου το βάρος του αεροπλάνου εξισορροπείται. Το Κ.Β. (Center of Gravity) ευρίσκεται επάνω στον διαμήκη άξονα του αεροπλάνου και σε απόσταση του 1/3 αλλά πίσω από το χείλος προσβολής.

Παρελκόμενα

Οπως έχει προαναφερθεί, υπάρχει ένας αριθμός από υλικά απαραίτητα για την συμπλήρωση της κατασκευής του αεροπλάνου τα οποία δεν συνοδεύουν τα kit. Παρακάτω περιγράφονται μερικά από αυτά:

Επικάλυψη

Η επικάλυψη του αεροπλάνου είναι το κέλυφος που περικλείει τη δομική κατασκευή και της δίνει το τελικό σχήμα. Στα Τ/Κ αεροπλάνα είναι συνήθως μια υφασμένη ή πλαστική μεμβράνη η οποία με τη βοήθεια πηγής θερμότητας (συνήθως ηλεκτρικό σίδερο) εφαρμόζεται κατάλληλα γύρω από το επικαλυπτόμενο μέρος. Η πλαστική επικάλυψη, άπαξ και τοποθετηθεί δίνει μια αμετάβλητη και γυαλιστερή επιφάνεια που δεν απαιτεί περαιτέρω επεξεργασία. Η υφασμάτινη επικάλυψη απαιτεί ένα στρώμα από χρώμα που την καθιστά ανθεκτική στα καυσαέρια του κινητήρα και το καύσιμο. Τα υλικά επικάλυψης τα οποία συσκευάζονται σε ρολό και σε διάφορα χρώματα, κόβονται σε ανάλογο μέγεθος και επικολλώνται στην άτρακτο με τη βοήθεια ηλεκτρικού σίδερου.

Ράβδοι Ελξεως-Ωθήσεως

Οι ράβδοι αυτοί είναι μέρος ενός μοχλικού συστήματος το οποίο συνδέει τους σερβομηχανισμούς με τις επιφάνειες ελέγχου του αεροπλάνου. Οι ράβδοι μπορεί να αποτελούνται από ένα σκληρό στέλεχος από μπάλσα, ένα κυλινδρίσκο πλαστικό που στα άκρα του έχει περαστεί συρμάτινος κρίκος, κοπίλιες ή έχει βόλτες για παξιμάδι, ή ακόμη να είναι τύπου συρμάτινης ή πλαστικής ντίζας.

Μοχλός Πηδαλίων (Control Horn)

Είναι ένας μικρός μοχλός που είναι συνδεδεμένος σταθερά επάνω στις επιφάνειες ελέγχου με σκοπό να μεταφέρει την κίνηση από τις ράβδους έλξεως-ωθήσεως στις επιφάνειες αυτές.

Ακρόριζα

Είναι μικρά συρμάτινα ή πλαστικά εξαρτήματα που συνδέουν τις ράβδους με τα control horn, είναι απλώς συνδετήρες.

Μεντεσεδάκια

Είναι εύκαμπτοι ή αρθρωτοί σύνδεσμοι οι οποίοι συνδέουν τις επιφάνειες ελέγχου με το αντίστοιχο σταθερό μέρος του αεροπλάνου (μικροσκοπικές πορταδέλες).

Τροχοί

Οι τροχοί των αεροπλάνων έχουν διάφορες μορφές, με ραβδωτή επιφάνεια, λείους, συμπαγείς, φουσκωτούς κτλ.. Διατίθενται σε διάφορα μεγέθη από 1,75″ έως 6″ με υποδιαιρέσεις του 1/4″.

Spinner

Είναι το κωνικό κάλυμμα του κεντρικού τμήματος της έλικας (αφαλού) που συνδέεται με τον άξονα του κινητήρα. Μπορεί να είναι κατασκευασμένο από πλαστικό και χρησιμεύει για να βελτιώνει την εμφάνιση και την αεροδυναμική του αεροπλάνου.

Βάση Κινητήρα

Είναι το εξάρτημα που προσαρμόζει (συνδέει) τον κινητήρα με την άτρακτο του αεροπλάνου. Μπορεί να είναι ξύλινη, πλαστική ή αλουμινένια. Τα διάφορα kit που κυκλοφορούν περιέχουν ξύλινες συνήθως βάσεις. Επίσης στην αγορά κυκλοφορούν βάσεις για κάθε τύπου κινητήρα.

Δεξαμενές Καυσίμου, Σωληνώσεις & Φίλτρα

Τα περισσότερα kits δεν περιλαμβάνουν την δεξαμενή καυσίμου και τα παρελκόμενά της. Υπάρχουν διάφορα μεγέθη αλλά η επιλογή εξαρτάται από το μέγεθος του αεροπλάνου και του κινητήρα.

Παρελκόμενα Κινητήρα

Οταν αγοράζετε ένα κινητήρα, πρέπει να αγοράσετε επίσης και μερικά παρελκόμενά του που δεν συνοδεύουν τον κινητήρα. Αυτά είναι ο έλικας και το μπουζί. Συνήθως η εξάτμιση περιλαμβάνεται στη συλλογή του κινητήρα.

πηγές:oulkeroglou.gr/aeromodelismos,  ΑΕΡΟΜΟΝΤΕΛΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ