Ηλεκτρονικό τσιγάρο: Η ευρωπαϊκή επιτροπή αποφάσισε 3μηνη διαβούλευση στα άρθρα 96 και 97

Αποφάσισε ότι δεν συντρέχουν λόγοι αποφυγής της διαβούλευσης και έτσι ανάρτησε με σημερινή ημερομηνία τα κείμενα των τεχνικών κανόνων των άρθρων 96 και 97 * του πολυνομοσχεδίου, με υποχρεωτική 3μηνη δημόσια διαβούλευση.

Μεγάλη ήττα θεωρείται η σημερινή απόφαση που πάρθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που απέρριψε όπως μας μετέφεραν, το αίτημα του Υπουργείου Υγείας για έγκριση επείγουσας διαδικασίας χωρίς δημόσια διαβούλευση, των τεχνικών κανόνων που αφορούν στα υγρά αναπλήρωσης χωρίς νικοτίνη και την ατμιστική αγορά γενικότερα.

Αποφάσισε ότι δεν συντρέχουν λόγοι αποφυγής της διαβούλευσης και έτσι ανήρτησε με σημερινή ημερομηνία τα κείμενα των τεχνικών κανόνων των άρθρων 96 και 97 του πολυνομοσχεδίου, με ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ 3μηνη δημόσια διαβούλευση καταρχήν. Έτσι, τα υπόλοιπα κράτη μέλη θα έχουν το δικαίωμα διατύπωσης παρατηρήσεων και εμπεριστατωμένης άποψης επί του περιεχομένου του νομοσχεδίου.

Η έναρξη δημόσιας διαβούλευσης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνιστά απαγόρευση έγκρισης (ψήφισης) των τεχνικών κανόνων που κοινοποιήθηκαν από το Υπουργείο Υγείας. Μάλιστα, όπως αναφέρεται ρητά στην ιστοσελίδα της Επιτροπής, σε περίπτωση που ένα κράτος μέλος ψηφίσει το νομοσχέδιο ΠΡΙΝ ολοκληρωθεί η διαβούλευση, ο νόμος είναι «μη αντιτάξιμος ενώπιον δικαστηρίων», άρα άκυρος.

Ως εκ τούτου, θεωρείται  ότι το Υπουργείο Υγείας, θα αποσύρει τα επίμαχα άρθρα 96 και 97 του πολυνομοσχεδίου ώστε αφενός να δοθεί η δυνατότητα διαβούλευσης, αφετέρου να επιδείξει συνέπεια προς τις διαδικασίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις οποίες το ίδιο αποφάσισε να συμμετάσχει. Και όλα αυτά πριν καν την έναρξη της Ολομέλειας στις 6μμ σήμερα.

Αυτό σημαίνει ότι το νωρίτερο που θα λήξει η δημόσια διαβούλευση είναι 6//6/2019.


* Ηλεκτρονικό τσιγάρο: Το άρθρο 97 και η αδυναμία διαχωρισμού των μη επικίνδυνων προϊόντων

Με βάση το νομοσχέδιο, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ένα προϊόν ως μειωμένου κινδύνου, αλλά αντίθετα εξισώνεται απόλυτα με το συμβατικό τσιγάρο…

Πολύ ψηλά στην ελληνική ατζέντα βρίσκεται αυτές τις μέρες το θέμα του πολυνομοσχεδίου που φέρνει το υπουργείο Υγείας για ψήφιση στη Βουλή.

Το σχέδιο νόμου αφορά μια σειρά ζητημάτων και διατάξεων που συζητούνται αποσπασματικά και δεν σχετίζονται απαραίτητα μεταξύ τους. Κεντρικός πυρήνας τους ειναι το θέμα του εκσυγχρονισμού και της αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου για τις ιδιωτικές κλινικές στην Ελλάδα καθώς και το ζήτημα της σύστασης Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας και Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών. Παράλληλα, τίθενται θέματα, όπως η επιβολή τελών σε καλλυντικά αλλά και τροποποιήσεις σε διατάξεις περί απαγορεύσεων διαφήμισης και εμπορίας για καπνικά προϊόντα.

Με αφορμή την τελευταία αυτή διάταξη και το περίφημο άρθρο 97 που έχει εγείρει αντιδράσεις στους κόλπους της επιστημονικής κοινότητας, ανοίγει ξανά η συζήτηση για το θέμα της καταπολέμησης του καπνίσματος και της εφαρμογής – ή μη – της αντικαπνιστικής νομοθεσίας στην Ελλάδα.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) προειδοποιεί πως περισσότεροι από 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι θα συνεχίζουν να καπνίζουν ως το 2025, παρά το γεγονός πως οι βλαβερές επιπτώσεις του τσιγάρου έχουν πολλές φορές αναφερθεί και επισημανθεί. Είναι βέβαιο πως το να διακόψει κανείς το κάπνισμα είναι η καλύτερη δυνατή επιλογή που μπορεί να κάνει.

Ωστόσο, υπάρχει μια μερίδα του πληθυσμού που επιλέγει να μη διακόψει αυτή τη συνήθεια ή επιχειρεί να απαγκιστρωθεί σταδιακά από το συμβατικό τσιγάρο χρησιμοποιώντας νέας γενιάς εναλλακτικά προϊόντα, όπως το ηλεκτρονικό τσιγάρο ή τα προϊόντα θέρμανσης – μη καύσης.

Το νομοσχέδιο που ίσχυε μέχρι πρότινος, λάμβανε υπόψιν την ύπαρξη των νεότερων καπνικών προϊόντων, όπως αυτά που προαναφέρθηκαν, και, μάλιστα, έδινε τη δυνατότητα στο Υπουργείο Υγείας να λαμβάνει αυτοβούλως την πρωτοβουλία να ενσωματώνει τις νέες αυτές εναλλακτικές στη μάχη κατά του καπνίσματος.

Έρευνες

Συγκεκριμένα, το υπουργείο Υγείας είχε τη δικαιοδοσία να συλλέγει και να αξιολογεί τα αποτελέσματα διαφόρων ερευνών από ανεξάρτητους φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού, προκειμένου να μπορεί να χαρακτηρίζει τα προϊόντα αυτά ως “προϊόντα μειωμένου κινδύνου”, όχι αυθαίρετα, αλλά βάσει έγκυρων και εμπεριστατωμένων στοιχείων. Με τον τρόπο αυτό, το υπουργείο είχε τη δυνατότητα αλλά και την ευχέρεια να δίνει υπεύθυνα σε όσους αποφάσιζαν ότι δεν θέλουν να διακόψουν το κάπνισμα, κάποιες εναλλακτικές, απομακρύνοντάς τους έτσι από το παραδοσιακό τσιγάρο.

Αυτή τη στιγμή, ωστόσο, το υπουργείο αυτοαναιρείται. Η κυβέρνηση αποφασίζει να αγνοήσει τα ήδη υπάρχοντα στοιχεία από διάφορους οργανισμούς και προαποφασίζει πως η δυνητικά λιγότερο επιβλαβής επίδραση των νέων καπνικών προϊόντων δεν είναι πλέον σύμμαχος στη μάχη ενάντια στο κάπνισμα.

Το ζήτημα του καπνίσματος άπτεται του ενδιαφέροντος του εν λόγω υπουργείου, το οποίο οφείλει να αξιολογήσει κατά περίπτωση και με βάση επιστημονικά κριτήρια την όποια βλάβη προκαλεί το εκάστοτε προϊόν, παρέχοντας παράλληλα ενημέρωση και επιλογές στους ενήλικες καπνιστές που επιθυμούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν καπνικά προϊόντα.

Ευρώπη

Ακολουθώντας το παράδειγμα χωρών του εξωτερικού, και ειδικότερα της δυτικής Ευρώπης, θα έπρεπε να ακολουθείται μια συμπαγής και μη αποσπασματική πολιτική τόσο για την καταπολέμηση του καπνίσματος όσο και για μια σοβαρή προσέγγιση σε ό,τι αφορά τον αντικαπνιστικό νόμο. Αντιθέτως, με τα νέα δεδομένα φαίνεται πως παρά τις επιστημονικές αποδείξεις, η δυνατότητα αυτή δεν υπάρχει.

Ακόμα και αν κάποια στιγμή στο μέλλον προκύψουν ακόμα περισσότερα επιστημονικά στοιχεία, απαγορεύεται, πλέον, να δηλωθεί ότι κάποιο από αυτά τα προϊόντα πραγματικά έχει μειωμένο κίνδυνο. Βάσει του νομοσχεδίου που βρίσκεται προς συζήτηση, δηλαδή, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί έτσι ή να κοινοποιηθεί ότι πρόκειται για προϊόν μειωμένου κινδύνου, αλλά αντιθέτως εξισώνεται απόλυτα με το συμβατικό τσιγάρο.

Και αυτό πηγαίνει την κοινωνία και την όλη συζήτηση περί βλάβης και απαγόρευσης του καπνίσματος αρκετά βήματα πίσω…


πηγή: Καραγιαννοπούλου Δέσποινα / iatronet.gr