Σαρκοπενία: Πώς θα θωρακίσετε τον οργανισμό σας

Η σαρκοπενία είναι μία ασθένεια συνδεδεμένη με την διαδικασία της γήρανσης.

Πρόκειται ουσιαστικά για την απώλεια της μυϊκής μάζας, της δύναμης και της λειτουργίας του ανθρώπινου σώματος που συντελείται σταδιακά με το πέρας των χρόνων.Η σαρκοπενία επηρεάζει την ισορροπία, το βάδισμα και τη συνολική επίδοση του ατόμου στις καθημερινές του ασχολίες.

Έχει παρατηρηθεί ότι εκδηλώνεται πιο συχνά σε άτομα που δεν έχουν έντονη δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της ζωής τους, δεν λείπουν ωστόσο και οι περιπτώσεις που την ασθένεια εμφανίζουν άτομα πολύ δραστήρια.

Άλλοι παράγοντες που παίζουν ρόλο είναι:

-Η αύξηση των επιπέδων των ορμονών
-Η μεταβολή των απαιτούμενων πρωτεϊνών
-Η καταστροφή των κινητικών νευρώνων
-Ο καθιστικός τρόπος ζωής

Πρόληψη και θεραπεία

Οι επιστήμονες κάνουν προσπάθεια να βρουν τρόπο να σταματήσουν την ανάπτυξη και εξέλιξη της ασθένειας, στοχεύοντας στη θεραπεία των παραγόντων που φαίνεται πως σχετίζονται με την ασθένεια.

Οι ασθενείς που πάσχουν από οστεοπόρωση και σαρκοπενία, παρουσιάζουν τον υψηλότερο κίνδυνο να υποστούν πτώση και κάταγμα.

Έτσι, θεραπεύοντας την σαρκοπενία, ελαττώνεται η επιβάρυνση που προκαλεί σε προϋπάρχουσες ασθένειες.

Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο

Καθώς η σαρκοπενία είναι μια διαταραχή που σχετίζεται με την προχωρημένη ηλικία, η κατάσταση αποδίδεται γενικά σε τέσσερις βασικούς παράγοντες κινδύνου:

Η ηλικία άνω των 40

Η απώλεια της μυϊκής μάζας, καθώς γερνάμε, ρυθμίζεται από το νευρομυϊκό σύστημα (το οποίο ελέγχει την κίνηση, από τις ορμόνες, την πρωτεϊνική σύνθεση και τον τρόπο ζωής. Οι έρευνες έχουν δείξει πως η σαρκοπενία ξεκινά στην ηλικία των 40 και επιδεινώνεται ταχύτερα μετά την ηλικία των 75.

Η καθιστική ζωή

Ο καθιστικός τρόπος ζωής οδηγεί σε αδρανοποίηση των μυών και κατά συνέπεια σε μυϊκή απώλεια, ακόμα και σε υγιή νεαρά άτομα.

Αυτοί οι οποίοι ακολουθούν έναν καθιστικό τρόπο ζωής, είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν σαρκοπενία από εκείνους που είναι δραστήριοι.

Η κακή διατροφή

Η κακή διατροφή συμβάλλει στην εκφύλιση των μυών (γνωστή ως μυϊκή ατροφία). Για κάποιον που πάσχει από σαρκοπενία, η κακή διατροφή μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη βιταμινών, γεγονός που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη απώλεια μυϊκής μάζας. Έρευνες έχουν δείξει ότι το 32-41% των γυναικών άνω των 50 και το 22-38% των ανδρών προσλαμβάνουν ημερησίως λιγότερη πρωτεΐνη από την προτεινόμενη.

Διατροφή πλούσια σε φαγητά με οξέα και φτωχή σε φρούτα και λαχανικά

Διατροφή πλούσια σε φαγητά που παράγουν οξέα, όπως το κρέας και οι σπόροι δημητριακών και χαμηλή σε τροφές όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, έχει αποδειχθεί πως έχει αρνητικές συνέπειες στην μυϊκή μάζα.

Πρόληψη

Για να μειώσετε τις πιθανότητες να εκδηλώσετε σαρκοπενία πρέπει να υιοθετήσετε ένα υγιεινό τρόπο ζωής.

Οι έρευνες έχουν δείξει ότι η σωστή διατροφή αλλά και οι ασκήσεις με βάρη σε συνδυασμό με αεροβική άσκηση δρουν ευεργετικά στη διατήρηση της μυϊκής μάζας και επιβραδύνουν την σαρκοπενία.

Άσκηση

H άσκηση και ιδιαιτέρως αυτή με βάρη είναι εξαιρετικά αποτελεσματική στην πρόληψη της σαρκοπενίας. Όταν ακολουθείται ένα πρόγραμμα άσκησης με βάρη, ο κινητικός νευρώνας και η πρωτεϊνική σύνθεση (και τα δύο χρειάζονται προκειμένου να σχηματιστεί μυϊκή μάζα) αυξάνονται, ακόμη και στις μεγαλύτερες ηλικίες. Επιπροσθέτως, στη μάχη εναντίον της σαρκοπενίας έχει αποδειχθεί πως βοηθάει η αεροβική άσκηση. Αυτή η μορφή άσκησης έχει αποδειχθεί πως βοηθάει στην αύξηση της πρωτεϊνικής σύνθεσης, μία λειτουργία που παίζει σημαντικό ρόλο στην διατήρηση της μυϊκής μάζας και της δύναμης, στα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.

Διατροφή

Οι μεγαλύτεροι ενήλικες χρειάζεται να προσλαμβάνουν περισσότερη πρωτεΐνη ανά κιλό από ότι χρειάζεται κάποιος νεότερος ενήλικας, ώστε να διατηρούν εκείνα τα επίπεδα πρωτεΐνης που απαιτούνται για την ενδυνάμωση της μυϊκής μάζας.
Η ενδεικτική πρωτεϊνική πρόσληψη για έναν ενήλικα σε προχωρημένη ηλικία είναι 1.0-1.20 γραμμ./κιλό του σωματικού βάρους.

Συμπληρώματα

Υπάρχουν ενδείξεις πως η πρόσληψη συμπληρωμάτων κρεατίνης βοηθάει στην αύξηση της μυϊκής μάζας στους ενήλικες, όταν αυτοί ακολουθούν παράλληλα πρόγραμμα γυμναστικής με βάρη.

Τέλος, η διατήρηση της βιταμίνης D στα επίπεδα του αίματος φαίνεται να βοηθάει στη διατήρηση της μυϊκής δύναμης και της σωματικής απόδοσης.

πηγή: onmed.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here