Τα τέσσερα μεγάλα έργα – «μακέτες» των επόμενων ετών

Το insider.gr παρουσιάζει τέσσερα από τα πιο σημαντικά έργα υποδομών αξίας σχεδόν 15 δισ. ευρώ που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε διάφορα στάδια υλοποίησης.

Κοντά στο να γίνουν πραγματικότητα βρίσκονται τέσσερα μεγάλα έργα που θα επηρεάσουν τη ζωή εκατομμυρίων πολιτών με τα περισσότερα απ’ αυτά να παραμένουν κολλημένα για πολλά χρόνια. 

Οι καθυστερήσεις, τόσο στο σχεδιασμό όσο και στην υλοποίηση των μεγάλων έργων υποδομής, αποτελεί συνηθισμένο φαινόμενο για τη χώρα μας. Καθώς σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της PWC, κατά μέσο όρο η καθυστέρηση για την έναρξη υλοποίησης ενός έργου προσεγγίζει τους 23 μήνες ενώ αντίστοιχα η ολοκλήρωση του, τους 28 μήνες. Μάλιστα, όσο πιο μεγάλο είναι ένα έργο, συνήθως τόσο πιο μεγάλες είναι και οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται λόγω γραφειοκρατικών διαδικασίων και δικαστικών προσφυγών.

Το insider.gr παρουσιάζει τέσσερα από τα πιο σημαντικά έργα υποδομών αξίας σχεδόν 15 δισ. ευρώ που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε διάφορα στάδια υλοποίησης (σχεδιασμού, διαγωνισμών και κατασκευής). Πρόκειται για έργα όχι μόνο υψηλού προϋπολογισμού αλλά και που αναμένεται να έχουν τεράστια επίδραση στην καθημερινότητα των πολιτών.

Μετρό Αθήνας: Γραμμή 4

Το νέο έργο του Μετρό της Αθήνας είναι η περίφημη γραμμή 4 ή αλλιώς «γραμμή U» λόγω του σχήματος που έχει στον χάρτη. Η γραμμή αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα διερχόμενο από το κέντρο της Αθήνας, έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ, περιλαμβάνει 35 συνολικά σταθμούς και αποτελείται από πέντε επιμέρους διακριτά τμήματα.

Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία το Α’ Τμήμα που ξεκινά από το Άλσος Βεΐκου και φθάνει έως το Γουδί. Το μήκος της γραμμής θα φθάσει τα 12,8 χιλιόμετρα και θα έχει συνολικά 15 σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελίκωνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδί. Η Γραμμή 4 θα έχει ανταπόκριση με τη Γραμμή 2 στην στάση Ακαδημία και σύνδεση με την Γραμμή 3 στην Στάση Ευαγγελισμός.

Το έργο έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 1,64 δισ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το ΠΔΕ, το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Στον διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη συμμετάσχουν δύο κοινοπραξίες, η μία με επικεφαλής την Άκτωρ και η άλλη με επικεφαλής την ΑΒΑΞ. Εκτός από τον διαγωνισμό για το κυρίως έργο ανάδοχος για τις πρόδρομες εργασίες (στήσιμο εργοταξίων, μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφέλειας κλπ) έχει αναδειχθεί η ΤΕΡΝΑ.

Σε επόμενη φάση και εφόσον βρεθεί χρηματοδότηση θα προχωρήσουν τα υπόλοιπα τμήματα Γραμμής 4: Γουδι-Μαρούσι-Λυκόβρυση, Άλσος Βεϊκου-Περισσός-Πετρούπολη και Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη.

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης 

Ένα άλλο μεγάλο έργο υποδομών που βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία είναι ο Βόρειος Οδικός Άξoνας της Κρήτης. Σύμφωνα με την τελική χάραξη που παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης ο ΒΟΑΚ θα έχει συνολικό μήκος 192 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 51 χιλιόμετρα είναι υφιστάμενα τμήματα (παρακάμεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου). Στο έργο προβλέπονται 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι, γέφυρες μήκους 18,8 χιλιομέτρων και σήραγγες συνολικού μήκους 32 χιλιομέτρων.

Σημειώνεται ότι το έργο με συνολικό προϋπολογισμό 1,7 δισ. ευρώ,  «σπάει» σε τρία τμήματα. Το πρώτο τμήμα, από Χανιά έως Χερσόνησο, θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης. Το δεύτερο τμήμα, από Χερσόνησο έως Νεάπολη, θα πραγματοποιηθεί με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Τέλος το τρίτο κομμάτι, από Νεάπολη έως Άγιο Νικόλαο, θα γίνει ως δημόσιο έργο.

Αξίζει να σημειωθεί πως για το κομμάτι της παραχώρησης έχουν δηλώσει ενδιαφέρον πέντε σχήματα και συγκεκριμένα : ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος-Acciona και η Vinci. Για το ΣΔΙΤ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι: ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ- Μargeurite, Μυτιληναίος-Acciona και η Shikun Binui.

Σύμφωνα με πληροφορίες όλα τα σχήματα πρόκειται να προχωρήσουν στη δεύτερη φάση των δεσμευτικών προσφορών. Αρχικός στόχος του υπουργείου είναι η αξιολόγηση των προσφορών και για τα δύο τμήματα να έχει ολοκληρωθεί ώς το φθινόπωρο του 2019.

Η Υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας

Σε εξέλιξη βρίσκεται και η διαγωνιστική διαδικασία για την υποθαλάσσια σήραγγα που θα συνδέσει τη Σαλαμίνα με το Πέραμα με τα τρία σχήματα που συμμετέχουν σε αυτή (ΜΕΤΚΑΤΕΡΝΑ και Vinci-ΑΚΤΩΡ) να βρίσκονται σε ανταγωνιστικό διάλογο.

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό το έργο που αναμένεται να κοστίσει κοντά στα 350 εκατ. ευρώ περιελάμβανε την κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας μήκους περίπου 1,1 χλμ. με τις εκατέρωθεν προσβάσεις της (συνολικό μήκος έργου περί τα 3 χλμ.) από τον ανισόπεδο κόμβο Περάματος μέχρι τoν κόμβο Παλουκίων, καθώς ενδεχομένως και των οδικών τμημάτων παράκαμψης των πόλεων Περάματος και Σαλαμίνας, μήκους περίπου 14,5 χλμ. Χωροταξικά, η υποθαλάσσια σήραγγα θα ξεκινά από την περιοχή του Περάματος κοντά στην περιοχή του κολυμβητηρίου και θα καταλήγει στη Σαλαμίνα ανάμεσα από το νησάκι του Αγίου Γεωργίου και την είσοδο του Ναυστάθμου.

Με το που ολοκληρωθεί ο ανταγωνιστικός διάλογος και εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αναμένεται να οριστεί και η ημερομηνία κατάθεσης οικονομικών προσφορών που θα αναδείξει και τον ανάδοχο του έργου. Κάτι τέτοιο δεν αναμένεται πριν το 2020, πάντως.

Το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι 

Σε αντίθεση με τα υπόλοιπα έργα που βρίσκονται στη φάση σχεδιασμού/διαγωνισμών σε τροχια υλοποίησης έχει μπει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι που θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης» καθώς πριν από λίγε εβδομάδες εγκρίθηκε η σύμβαση παραχώρησης με την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – GMR.

Το νέο αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει ένα διάδρομο κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, ένα τροχόδρομο παράλληλο με τον διάδρομο κατηγορίας Ε πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ’ ελάχιστον συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του Αεροδρομίου και του Στρατιωτικού Αεροδρομίου.

Προβλέπονται, επίσης, 27 θέσεις στάθμευσης στην πίστα, με δυνατότητα Αυτόνομης Προσέγγισης και Απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε Θέση Στάθμευσης και 19 Αίθουσες Αναμονής Επιβατών.

Με βάση πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα δημιουργήσει περίπου 7000 – 7500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου,  τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις  εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.α.). Ακόμη, υπολογίζεται ότι θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης  απασχόλησης, κυρίως στον τουρισμό και στο εμπόριο.

Στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου με το Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης.

πηγή: insider.gr