Σινεμά: Ο Καθηγητής και ο Τρελός – The Professor and the Madman

Λονδίνο, 1872. Ο καθηγητής Τζέιμς Μάρεϊ (Μελ Γκίμπσον) αρχίζει να συγκεντρώνει ορισμούς με αφορμή την πρώτη έκδοση του Λεξικού της Οξφόρδης για την αγγλική γλώσσα. Λαμβάνει πάνω από 10,000 λήμματα από έναν δόκτορα Γουίλιαμ Μάινορ (Σον Πεν), ο οποίος είναι τρόφιμος σε άσυλο φρενοβλαβών εγκληματιών.

Σκηνοθεσία: Φαρχάντ Σαφίνια
Ηθοποιοί:  Νάταλι Ντόρμερ, Μελ Γκίμπσον, Σον Πεν, Ιοαν Γκρούφουντ, Τζέρεμι Ίρβιν, Έντι Μάρσαν, Τζένιφερ Ελ, Ντέιβιντ Ο’ Χάρα, Στίβεν Ντιλέιν, Στιβ Γκαν
Είδος: Δράμα, Βιογραφική, Μυστηρίου, Θρίλερ
Ημερομηνία Εξόδου: 28 Μαρτίου 2019

Βασισμένη στο διεθνές μπεστ σέλερ του Σάιμον Γουίντσεστερ, η ταινία είναι η αληθινή ιστορία παραφροσύνης, ιδιοφυΐας και εμμονής, με πρωταγωνιστές δύο άντρες που άφησαν το σημάδι τους γράφοντας το Λεξικό της Αγγλικής Γλώσσας της Οξφόρδης, ένα εγχείρημα που ξεκίνησε το 1857 και ήταν ένα από τα πιο φιλόδοξα και επαναστατικά έργα του ανθρώπινου πνεύματος. Ο καθηγητής Τζέιμς Μάρεϊ (Μελ Γκίμπσον) αρχίζει να συγκεντρώνει ορισμούς με αφορμή την πρώτη έκδοση του Λεξικού της Οξφόρδης για την αγγλική γλώσσα. Λαμβάνει πάνω από 10,000 λήμματα από έναν δόκτορα Γουίλιαμ Μάινορ (Σον Πεν), ο οποίος είναι τρόφιμος σε άσυλο φρενοβλαβών εγκληματιών. Ένα πρώτης τάξεως υλικό για μια ταινία εποχής και όχι μόνο, αλλά και με δύο μεγάλους ηθοποιούς. Και αντί να δούμε μια μεγάλη ταινία, βλέπουμε μια απλά καλή ταινία που αν δεν ήταν οι δύο πρωταγωνιστές μάλλον δεν θα την βλέπαμε ποτέ. Τι πήγε στραβά;

Ταλαιπωρημένο πρότζεκτ από το 1998 που ο Μελ Γκίμπσον αγόρασε τα δικαιώματα του προκειμένου να σκηνοθτήσει και να πρωταγωνιστήσει μαζί με τον Ντάστιν Χόφμαν. Ο δεύτερος αποχώρησε και ο Ρόμπιν Γουίλιαμς τον αντικατέστησε χωρίς όμως η ταινία να ξεκινήσει ποτέ. Η προσπάθεια ξαναέγινε αυτή την φορά με τον Λυκ Μπεσόν στην σκηνοθετική καρέκλα αλλά η παραγωγή και πάλι ναυάγησε. Στα τέλη του 2016 η παραγωγή ξεκινάει με τον στενό φίλο του Γκίμπσον και σεναριογράφο του Apocalypto Φαράντ Σαφηνία στην σκηνοθεσία. Νομικά θέματα, μηνύσεις, μη αναγνώριση του σκηνοθέτη και αντικατάσταση του από κάποιον Π. ΜΠ. Σέμραν και δυσφορία της πραγματικής Οξφόρδης για τα γυρίσματα στην Ιρλανδία είναι μερικές από τις παρασκηνιακές τραγωδίες της ταινίας.

Σε γενικές γραμμές η ταινία σώζεται από τις ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών αλλά και από την ίδια την ιστορία που έχει όμως πολλά παρακλάδια. Ο χαρακτήρας της Νάταλι Ντόρμερ και η ιστορία της σε σχέση με τον κεντρικό χαρακτήρα του Σον Πεν μένει αρκετά στο παρασκήνιο, ενώ από την ταινία λείπει η οιαδήποτε δραματική κορύφωση. Το σενάριο (στο οποίο έχει εμπλακεί και ο Τζον Μπούρμαν) αδυνατεί να διαλέξει που θα δώσει βάρος (η προσπάθεια να ολοκληρωθεί το λεξικό, ο πόλεμος που δέχεται ο καθηγητής, η φιλία του με τον γιατρό αλλά και το δράμα του έγκλειστου στο φρενοκομείο, η πολύτιμη βοήθεια του στο λεξικό, η χήρα του θύματος και η σχέση του με αυτή) με αποτέλεσμα η ταινία να αδυνατεί να εστιάσει και να έχει ανοιχτά πολλά σεναριακά μέτωπα. Η ακαδημαϊκή σκηνοθεσία επίσης δεν βοηθάει και μόνο η σκοτεινή φωτογραφία αναδεικνύει την τραγική πλευρά της ιστορίας.

Ακόμα και έτσι όμως οι δύο ερμηνευτικοί ογκόλιθοι και η δύναμη της ίδιας της ιστορίας ξεπερνούν κάθε παρασκήνιο και μας υπενθυμίζουν την κινηματογραφική τους υπόσταση.

πηγή: cinepivates.gr